Vind je antwoord tussen de veelgestelde vragen van MB275

Veelgestelde vragen MB275

Inschrijfprocedure

Hoe kan ik mij aanmelden voor een appartement?
  1. Zodra er een woning vrij komt zullen we deze publiceren op de website. Via de 'Boek Nu' knop kan je de beschikbaarheid zien en je direct aanmelden. 
  2. Nadat je contact met ons opneemt, ontvang je een link per e-mail met een tijdelijk wachtwoord om je aan te melden. Na aanmelding kun je het wachtwoord wijzigen.
  3. Vervolgens vragen we je om de benodigde documenten te uploaden (kopie van je identiteitskaart en bewijs van hbo-/wo-opleiding of werkgeversverklaring). Let op: het is niet mogelijk om je gegevens te wijzigen. Wil je dit wel? Neem dan contact op met ons via info@mb275.nl en wij voeren de wijzigingen door.
  4. Wij beoordelen je documenten en bepalen of je voldoet aan onze huureisen. Is dit het geval? Dan sturen we je een betalingsverzoek voor de borg voor je appartement (gelieve binnen 48 uur na verzoek te voldoen).
  5. Zodra de borgbetaling is voldaan, sturen we de huurovereenkomst die je digitaal kunt ondertekenen (ook het contract gelieve binnen 48 uur na ontvangst ondertekenen).
  6. Nadat je het contract hebt ondertekend, zullen wij het contract ook ondertekenen en een kopie terugsturen.
Welke documenten heb ik nodig bij het aanmelden voor een appartement?

• Bewijs van studentenstatus (of voorheen)
• Geldig identificatiedocument
• Bewijs van arbeidsstatus:

  • Arbeidsovereenkomst - onbepaalde duur (vast contract) & bewijs van inkomen
  • Arbeidsovereenkomst - contract voor bepaalde tijd + werkgeversverklaring & bewijs van inkomen

• Zelfstandige, bewijs van inschrijving Kamer van Koophandel > 1 jaar
• Recente winst- en verliesrekening (maximaal 3 maanden oud)

Waar kan ik de plattegronden van de appartementen bekijken?

De plattegronden van onze appartementen zijn hier te zien.

Mag ik een appartement komen bezichtigen?

Natuurlijk. We laten je graag je gewenste appartement zien, indien deze beschikbaar is. Het is ook mogelijk om een bezichtiging in te plannen van de rest van de woningen. Neem contact op met info@mb275.nl en we ontvangen je graag.

Is er een interesselijst?

De interesselijst voor onze appartementen vind je hier. We nemen contact met je op zodra je gewenste appartement beschikbaar is.

Wat gebeurt er nadat ik mijn contract heb ondertekend?
We nemen contact met je op om de exacte datum van de sleuteloverdracht te plannen (deze is meestal in de eerste of tweede week van de maand). De eerste maand huur gaat in op contractdatum.
Wat voor huurcontracten zijn er mogelijk?
Een Young Professional contract (minimale verblijf 1 jaar, maximale verblijf 5 jaar, waarna een opzegtermijn van 1 kalendermaand geldt)
Hoe zeg ik mijn huurovereenkomst op?

Na het minimum verblijf van 12 maanden kun je minimaal een kalendermaand van tevoren opzeggen door een e-mail te sturen naar ons serviceteam. Houd er rekening mee dat de beëindiging pas definitief is nadat je een schriftelijke bevestiging hebt ontvangen. Raadpleeg voor meer informatie de Algemene Voorwaarden

 

Huureisen

Heb ik een huisvestingsvergunning nodig?

Ja. Om te huren in de gemeente Den Haag heb je een huisvestingsvergunning nodig. Na het ondertekenen van de huurovereenkomst bij MB275 dien je deze zelf aan te vragen. Raadpleeg de website van de gemeente Den Haag, voor meer informatie.

 

Kan iemand anders voor mij garant staan, omdat ik niet voldoe aan de inkomenseis?

MB275 werkt niet met garantstellers, dus dit is niet nodig.

Mag ik bij MB275 blijven wonen, als ik mijn baan verlies?

Ja. Zolang je de huur- en servicekosten kunt betalen, is dit geen enkel probleem.

Wat zijn de kwalificatiecriteria voor MB275?

Om bij MB275 te mogen wonen, ben je:
- tussen de 18 en 27 jaar oud (bij ondertekenen huurovereenkomst)
- aan het studeren of werkzaam

Hoe voorkomen wij woondiscriminatie?

Bij het toewijzen van onze woningen, hanteren wij een werkwijze die is gericht op het voorkomen van woondiscriminatie. Wij stellen alles in het werk om te waarborgen dat bij de verhuur van onze woningen geen ongerechtvaardigd onderscheid wordt gemaakt tussen kandidaat-huurders. Dat doen wij onder andere door onze medewerkers goed te informeren over wat wel en wat niet de bedoeling is. Als wij samenwerken met derde partijen bij het aanbieden van woningen, zorgen wij dat ook zij een werkwijze hanteren die gericht is op het voorkomen van woondiscriminatie. Verder beoordelen wij regelmatig of ons beleid in de praktijk het gewenste resultaat heeft en of onze werkwijze verder kan of moet worden aangescherpt. Als u in dat kader tips, vragen of klachten heeft, horen wij dat heel graag. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar voorkomwoningdiscriminatie@greystar.com.

Voor meer informatie m.b.t de regels en voorschrijften, ga dan hier naar de website van de gemeente. 

Hieronder lichten wij onze werkwijze toe. 

First come first served 

In beginsel werken wij met een first come first served-principe bij het aanbieden van woningen. Via een digitaal systeem, wordt de kandidaat die zich als eerste voor de woning heeft aangemeld voorlopig geaccepteerd. Vervolgens wordt nagegaan of deze kandidaat voldoet aan de objectieve selectiecriteria die gelden voor de woning in kwestie. In de volgende alinea wordt toegelicht wat hieronder wordt verstaan. Als de kandidaat voldoet aan de criteria, wordt met hem of haar in beginsel een huurovereenkomst gesloten. Wij behouden ons wel het recht voor geen huurovereenkomst te sluiten als sprake is van eerdere negatieve ervaringen met de betreffende kandidaat. Als geen huurovereenkomst wordt gesloten met de voorlopig geaccepteerde kandidaat, laten wij deze kandidaat per e-mail weten waarom daar niet toe wordt overgegaan. Vervolgens wordt de woning opnieuw aangeboden en herhaalt zich dit proces. Op deze manier voorkomen wij dat op basis van subjectieve voorkeuren een keuze wordt gemaakt uit kandidaten.  

In één complex in Diemen werd in het verleden gewerkt met een wachtlijst. Kandidaten konden zich op de wachtlijst laten plaatsen. Als een woning vrijkwam, werd de kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst als eerste benaderd. Wij zijn inmiddels gestopt met de wachtlijst, dus deze groeit niet meer aan. Zolang er nog ‘oude’ kandidaten op de wachtlijst staan, worden woningen toegewezen aan de geschikte kandidaat met de hoogste rang op de wachtlijst. Op termijn zal de wachtlijst op deze wijze verdwijnen en zal ook in Diemen enkel nog met het first come first served-principe worden gewerkt. 

Objectieve selectiecriteria  

Bij de beoordeling of een kandidaat geschikt is, hanteren wij objectieve selectiecriteria. Als een woning wordt aangeboden, vermelden wij daarbij welke criteria voor die woning gelden zodat dit voor iedereen kenbaar is. De criteria kunnen per woning verschillen. Als een woning bestemd is voor studenten, geldt als voorwaarde bijvoorbeeld dat de kandidaat staat ingeschreven aan een onderwijsinstelling. Als voor een woning een Huisvestingsvergunning is vereist, moet een kandidaat voor die vergunning in aanmerking komen. Wij zullen in elk geval nooit informatie opvragen over of selecteren op etnische of culturele achtergrond, religieuze identiteit, politieke voorkeur, seksuele gerichtheid of lichamelijke/geestelijke gezondheid.

 

Kosten

Wat zijn de basis huurkosten voor een appartement bij MB275?

De basiskosten, exclusief servicekosten verschillen afhankelijk van appartement typen. Klik hier voor een overzicht.

Ben je boven de 23 jaar? Dan kom je, afhankelijk van je inkomen en eigen vermogen, wellicht in aanmerking voor huurtoeslag. Kijk voor meer informatie en het maken van een proefberekening op de website van de belastingdienst.

Wat krijg ik terug voor de maandelijkse servicekosten?

Bij MB275 bieden we niet zomaar luxe huurappartementen aan. Voor de maandelijkse servicekosten krijg je, naast een luxe studio in Den Haag, toegang tot onze uitgebreide voorzieningen, zoals:


- Onderhoud
- Beveiliging
- Gas, water en licht
- Internet
- TV

Ga naar de pagina: servicekosten en krijg alles te weten over de kosten en wat je ervoor terugkrijgt.

Hoeveel bedraagt de borg?

De borg bedraagt twee maanden kale huur.

Wat betaal ik voor water, gas en licht in mijn appartement?

Water, gas en licht wordt gezamenlijk geregeld zodat je niet de hoofdprijs betaalt. Een voorschot is inbegrepen in je maandelijkse kosten en wordt elk jaar verrekend of bij verhuizing op basis van daadwerkelijk gebruik.

Zal de huur ieder jaar stijgen?

Huurverhogingen zijn wettelijk vastgelegd. Je ontvangt elk jaar in april bericht waarin de jaarlijkse verhoging per juli wordt bevestigd.

Wat betaal ik als inschrijfkosten?

De inschrijfkosten bedragen €100. Zodra je inschrijving is afgerond, worden deze kosten verrekend met de inhuiskosten van €100 (er hoeft dus geen extra bedrag te worden betaald bij inhuizing).

MB275 behoudt zich het recht voor om een aanvraag te weigeren. Als de aanvraag wordt afgewezen op basis van andere gronden dan vermeld in de kwalificatiecriteria, worden de volledige inschrijfkosten terugbetaald.

Mijn appartement

Zijn huisdieren toegestaan?

Nee. Huisdieren zijn niet toegestaan bij MB275.

Is roken toegestaan?

Roken is niet toegestaan in MB275. Zowel in je appartement als in gemeenschappelijke ruimtes. Roken is wel toegestaan op je eigen balkon en op de aangewezen plekken op de binnenplaats.

Is het toegestaan om met iemand samen te wonen in mijn appartement?

Ja. In appartementen groter dan 30 m2 is samenwonen toegestaan. Let erop dat alle appartementen gemeubileerd zijn met maximaal één tweepersoonsbed (van 2,10 meter lang en 1,40 meter of 1,60 meter breed). Ook hebben slechts enkele appartementen een aparte slaapkamer of een slaapgedeelte. Kijk voor meer informatie op de plattegronden bij woningtypes, waarop ook de afmetingen van het bed zijn af te lezen. Om een woning te delen en/of wonen met een kind zijn de woningen dus niet geschikt.

Er is per appartement één hoofdhuurder, die de 2e persoon tevens inschrijft wanneer de woning is toegewezen. Voor de 2e bewoner worden additionele servicekosten gerekend voor bijvoorbeeld het extra te energieverbruik, fietsenstalling etc.

Let op: de maximale inkomenseis voor de huisvestingsvergunning is van toepassing op het gehele huishouden

Mag ik mijn vrienden en/of familie uitnodigen?

Natuurlijk! Echter, de gemeenschappelijke ruimtes zijn uitsluitend bestemd voor huurders van MB275.

Mag ik mijn appartement onderverhuren?

Alle vormen van onderverhuur zijn niet toegestaan. Houd er rekening mee dat dit kan leiden tot onmiddellijke beëindiging van de huurovereenkomst en een schadevergoeding, zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden.

Mag ik iets aanpassen in mijn appartement?

Uiteraard kun je jouw appartement stylen zoals je wilt, maar het is niet toegestaan om gaten in de muren te boren. Alle appartementen zijn daarom uitgerust met ophangsystemen voor jouw persoonlijke wanddecoratie.

Voor jouw veiligheid en de veiligheid van medebewoners is ieder appartement voorzien van een rookmelder. Het is ten strengste verboden om de rookmelders te manipuleren.

Zijn alle appartement gemeubileerd?

Alle appartementen zijn gemeubileerd en voorzien van hoogwaardige PVC-vloeren, geschilderde wanden, ophangsysteem voor wanddecoratie en gordijnen. Het meubelpakket is afgestemd op het appartement type en de grootte van de woning. Zo heb je appartementen met een relax stoel in plaats van een zitbankje. Ook kan de grootte van je kastruimte afwijken en krijg je bijvoorbeeld een (bureau)tafel met twee of vier stoelen. Bekijk onze Appartementen pagina voor uitgebreide plattegronden waarin het meubelpakket per appartement gevisualiseerd is.

 

Mag ik gasten laten logeren in mijn appartement?

Het is toegestaan voor gasten om af en toe te logeren, zolang er geen overlast wordt veroorzaakt. Houd er rekening mee dat je volledig verantwoordelijk bent voor jouw gasten.

Ik blijf langer dan twee weken weg van mijn appartement, wat moet ik doen?

Blijf je langer dan twee weken weg van je appartement? Zorg er dan voor dat je de koelkast/vriezer leeg haalt, je afval weggooit en alles stekkers uit het stopcontact haalt. Ook raden we je aan ramen te sluiten en de verwarming lager of helemaal uit te zetten. Daarnaast stellen we het zeer op prijs als je ons serviceteam op de hoogte brengt van je vertrek, per e-mail.

Voorzieningen

Is er internetverbinding mogelijk in de gemeenschappelijke ruimtes?

Nee. Onze internetverbinding is alleen beschikbaar in de appartementen.

Is er toegang tot een beveiligde parkeerplaats?

Ja. Er is een fietsenstalling per appartement beschikbaar in de overdekte en beveiligde fietsenberging. Op het terrein zijn een beperkt aantal parkeerplaatsen voor auto’s, scooters en motoren te huur.

Zijn er ook faciliteiten voor kinderen?

Nee. MB275 heeft geen faciliteiten voor kinderen. Onze appartementen zijn niet gericht op gezinnen.

Hoe wordt het MB275 gebouw beveiligd?

De toegangsdeuren zijn voorzien van elektronische sloten en het gebouw wordt 24/7 met camera’s beveiligd. Daarnaast is er een professionele security service die ’s avonds en ’s nachts rondes maakt.

Kan ik duurzaam wonen bij MB275?

Ja. MB275 is een gebouw uit de 70-er jaren dat getransformeerd is naar een modern gebouw voor studenten en young professionals. Dit is per definitie veel duurzamer dan sloop. Alle elektriciteit die gebruikt wordt in MB275 is opgewekt door wind of zon. Deze groene energie is beschikbaar in alle woningen, maar wordt ook gebruikt voor het opladen van elektrische auto's. Er wordt in het gebouw uitsluitend gebruik gemaakt van LED-verlichting.